Trzymaj forme - Zespół Szkół w Roźwienicy

Idź do spisu treści

Menu główne:

STREFA UCZNIA
 
 
 

Ogólnopolski Program Edukacyjny „Trzymaj formę" współorganizowany jest  przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców w ramach realizacji strategii WHO dotyczącej diety, aktywności fizycznej i zdrowia.

Celem programu "Trzymaj formę!" jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.  Program pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i poszerza ich wiedzę o świecie.

Koordynatorami programu w naszej szkole są:
w gimnazjum:
Alina Cieliczka, Małgorzata Kiper- Tomaszewska, Maciej Kondrat
w szkole podstawowej:
Maria Obłoza, Anna Magdoń


Harmonogram programu "Trzymaj formę" dla szkoły podstawowej (pobierz)

W ramach programu "Trzymaj formę" w naszej szkole w dniu 22. maja uczniowie sporządzili surówki i sałatki które prezentowały się i smakowały znakomicie.
(Kliknij aby zobaczyć zdjęcia!)

W dniu 24.04.2014 r. odbyło się przedstawienie dotyczące  Święta Ziemi pt.
„Na ochronie środowiska twoje zdrowie zyska". Przedstawienie przygotowała i przedstawiła klasa szósta pod przewodnictwem pani A .Cieliczka i M. Obłoza. Uczniowie odegrali  scenkę na temat ochrony środowiska ,recytowali wiersze, śpiewali piosenki. Starali się uświadomić wszystkim jak ważna jest ochrona środowiska dla zdrowia nas wszystkich. Uczniowie kl. IV,V, VI i klas gimnazjalnych przygotowali również plakaty pod tym samym hasłem. Zostały one wywieszone na tablicy w holu szkoły. W maju odbędzie się także konkurs ekologiczny „klasa z klasą, a wyniki zostaną wywieszone na tablicy konkursów. (Kliknij aby zobaczyć zdjęcia!)

W roku szkolnym 2014/2015 w ramach programu "Trzymaj formę" realizowaliśmy m.in. "Sportowe przerwy", rozgrywki międzyklasowe i międzyszkolne, konkurs tańca nowoczesnego. (Kliknij aby zobaczyć zdjęcia)

DLA UCZNIA

Czym jest "Trzymaj formę"?
"Trzymaj formę"  to inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym dwukierunkowym podejściu: promującym przyjemne, zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną. Program oparty jest na założeniu, że aktywny styl życia jest zdrowy, przyjemny, łatwo osiągalny i przystępny finansowo dla wszystkich niezależnie od wieku, płci i aktualnej sprawności fizycznej.  
"Trzymaj formę" może ci pomóc?  
Odżywianie się według zbilansowanej diety zarówno pod kątem odżywczym, jak
i energetycznym  jest niezwykle ważne dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i kondycji fizycznej. Pomaga nam czuć się lepiej i faktycznie zapobiega niektórym poważnym chorobom. Dobrą wiadomością jest to, że możesz jeść zdrowo i nadal cieszyć się Twoim ulubionym jedzeniem.  
Zdrowy styl życia łączy zbilansowane odżywianie z aktywnym trybem życia. Czy wiesz, że tylko 30% ludzi dorosłych jest na tyle aktywnych by cieszyć się swoim zdrowiem?  U większości z nas wprowadzenie kilku niewielkich zmian może spowodować ogromną różnicę. Informacje jak to zrobić znajdziesz właśnie na naszym portalu.  

DLA  RODZICÓW

O zdrowiu naszym i naszej rodziny w znacznej mierze decydujemy sami – zależy to od naszego stylu życia. Niestety niekorzystnie zmienione zwyczaje żywieniowe i siedzący tryb życia powodują duże zagrożenie dla naszego zdrowia, a w konsekwencji choroby i krótsze życie. Dlatego zastanówmy się, ile korzyści osiągniemy wprowadzając nawet niewielkie zmiany w naszym postępowaniu. Warto jest zmobilizować całą rodzinę równocześnie, gdyż ułatwi to wprowadzenie zmian. Poprawa stylu życia będzie najskuteczniejsza poprzez osobiste zaangażowanie              i dawanie dobrego przykładu. Należy przyzwyczaić się do zdrowego stylu życia i zmiany wprowadzić na stałe.


CO  KAŻDY  RODZIC  POWINIEN  WIEDZIEĆ  O ŻYWIENIU  I  AKTYWNOŚCI  FIZYCZNEJ

DZIESIĘCIORO PRZYKAZAŃ ZDROWOTNYCH

(zasady zdrowego żywienia wypracowane przez
Radę ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia przy Ministrze Zdrowia)
1. Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta jest kluczem do zdrowia. Przede wszystkim strzeż się nadwagi i otyłości.
2. Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów. Jedz 3 – 5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie. Pamiętaj, że przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny.
3. Znaczną część twojej codziennej diety powinny stanowić warzywa. Codziennie jedz również owoce.
4. Pełnoziarniste produkty zbożowe (np. chleb razowy czy pełnoziarnisty, grube kasze) powinny być dla ciebie głównym źródłem energii.
5. Codziennie co najmniej dwa razy dziennie spożywaj mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry czy sery.
6. Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych, szczególnie oleju rzepakowego i margaryn miękkich.
7. Spożywaj głównie mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych np. grochu, fasoli czy soi, ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego.
8. W codziennej diecie ograniczaj spożycie cukru i soli.
9. Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów (głównie wody) – minimum 2 litry dziennie.
10. Unikaj alkoholu.
Stosowanie Dziesięciorga Przykazań Zdrowotnych pozwala na unikanie błędów żywieniowych.
Wszystkie produkty żywnościowe objęte są obowiązkiem znakowania. Przed zakupem należy zapoznać się z informacjami umieszczonymi na etykiecie dotyczącymi składników, terminu przydatności do spożycia, warunków przechowywania i sposobu przygotowania produktu. Należy też zwrócić uwagę na zawartość netto.

Cenną informacją, która pojawia się na większości produktów spożywczych jest ich wartość odżywcza, dzięki której dowiesz się m.in. jaką wartość energetyczną ma dany produkt. Informacja ta jest podana w przeliczeniu na 100 g produktu i wyrażona jest w kJ oraz kcal (1 kcal = 4,184 kJ).
Dla osób dorosłych, prowadzących umiarkowanie aktywny tryb życia zapotrzebowanie dobowe wynosi:
dla kobiet około 2000 – 2200 kcal,
a dla mężczyzn 2500  – 3000 kcal.

Prawidłową masę ciała dla osób dorosłych można obliczyć według wzorów:
• dla kobiet           (wzrost w cm – 100) – 10%
• dla mężczyzn     (wzrost w cm – 100) –   5%
Często korzysta się również ze wskaźnika masy ciała (BMI - z ang. Body Mass Index) obliczanego w/g. wzoru:
BMI = masa ciała (kg) / wzrost (m)2
Zakres normy BMI wynosi 18.5 – 25, o nadwadze świadczy BMI  25 – 29, a wartość BMI powyżej 30 wskazuje na otyłość.
Praktycznym wskaźnikiem ilości tłuszczu brzusznego u dorosłych jest pomiar obwodu talii. Jeżeli obwód talii wynosi u kobiet powyżej 80 cm a u mężczyzn powyżej 94 cm to świadczy o otyłości brzusznej, która jest najbardziej niekorzystna dla zdrowia.




CO TO JEST GDA ?

Dla poprawy czytelności informacji o wartości odżywczej żywności, wiele firm podaje na etykietach informacje o wartości odżywczej wraz z uzupełniającym je rozszerzeniem określającym Wskazane Dzienne Spożycie GDA (Guideline Daily Amounts - GDA). GDA określa rekomendowane wartości poziomu spożycia poszczególnych składników odżywczych w codziennej diecie, wyznaczone przez naukowców dla przeciętnego dorosłego i zdrowego konsumenta.

System znakowania GDA pozwala konsumentom na szybkie i łatwe zapoznanie się z zawartością składników odżywczych, ważnych z punktu widzenia profilaktyki nadwagi i otyłości, takich jak cukier, tłuszcze (w tym tłuszcze nasycone), sól orazwartością energetyczną porcji produktu. Informacje te powinny ułatwić codzienne kontrolowanie ilości spożywanych składników i energii, a tym samym pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i stanu zdrowia.
Jaka aktywność fizyczna jest korzystna dla zdrowia?

Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta są kluczem do zachowania zdrowia. Pamiętaj, że aktywność ruchowa pomaga spalić kalorie dostarczone z pożywieniem .Aktywność ruchowa jest nieodłącznym atrybutem życia człowieka. Wynika ona  z wrodzonych potrzeb organizmu i nabytych umiejętności.

Odpowiednio dobrana, duża aktywność ruchowa sprzyja rozwojowi organizmu i zachowaniu zdrowia. Ruch rozwija mięśnie, wpływa na prawidłowy wzrost i kształt kości, rozwija układ krążeniowo-oddechowy, podnosi sprawność i wydolność fizyczną, korzystnie wpływa na dobre samopoczucie.

Niedostatek ruchu powoduje, że rosnący organizm nie osiąga pełni rozwoju: ma mniejszą pojemność płuc, mniejszą wydolność fizyczną, słabsze mięśnie, gorszy refleks i koordynację ruchów. Rezerwa sił, które w sytuacjach trudnych mógłby uruchomić, jest niższa. Przeciętna wydolność fizyczna jest tak mała, że wystarcza jedynie na wykonanie codziennych czynności, powoduje szybkie zmęczeni
e i znużenie.

Tymczasem coraz częściej, zarówno u młodzieży, jak i u dorosłych występuje tendencja do ograniczania aktywności ruchowej. Winą za to należy obciążyć zdobycze cywilizacji, jak samochód, winda pozwalające uniknąć wysiłku, czy TV, komputer zapewniające wygodną, nie męczącą rozrywkę. Zaspokajają one naszą skłonność do lenistwa ruchowego i szukania wygody. Nie bez znaczenia jest także znaczne obciążenie uczniów nauką szkolną i pozaszkolną, wymuszające przebywanie w pozycji siedzącej.
Nawet jakikolwiek ruch fizyczny jest lepszy niż żaden. Dla poprawy kondycji warto wykorzystywać każdą codzienną okazję dla ruchu np. spacer z psem, sprzątanie ogrodu, chodzenie pieszo zamiast jazdy windą, chodzenie na spacery w każdej wolnej chwili. Warto robić to, co sprawia przyjemność: dobry jest marsz, jazda na rowerze, bieg na nartach, pływanie, gry w piłkę, tenis, taniec.

Rozpoczynać należy od nieznacznych obciążeń, a potem stopniowo je zwiększać
w miarę poprawy wydolności. Należy starać się być aktywnym fizycznie 30 – 60 minut codziennie.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego