Metody nauki czytania - Zespół Szkół w Roźwienicy

Idź do spisu treści

Menu główne:

STREFA RODZICA

METODY NAUKI CZYTANIA.

1. Jeżeli  nasze dziecko ma znaczne trudności w czytaniu, np. czyta litera po literze, nie potrafi tych literek złożyć, przeprowadzamy wówczas „ czytanie we dwoje” . Czytamy razem z dzieckiem, ale głos dorosłego musi być cichy, dziecka głośny, wyraźnie słyszany. Czytać trzeba powoli, ale tak aby nie dzielić wyrazów, lecz starać się odczytywać je w całości. Można przy tym wyraz „rozciągać” tak, jakby się go trochę śpiewało.
Nazywa się to czytaniem z zaśpiewem. W miarę uzyskiwania wprawy w czytaniu, głos dorosłego będzie stopniowo ulegał zanikowi, a śpiewne rozciąganie będzie ulegało skróceniu.
2. Jeśli dziecko już nie literuje i czyta samodzielnie, lecz jeszcze popełnia błędy prowadzimy z nim „czytanie pod kontrolą”. Dziecko czyta powoli, a dorosły poprawia jego błędy, poleca przeczytać zdanie jeszcze raz, pilnuje, aby dziecko czytało dokładnie, całymi wyrazami, przestrzegało przecinków i kropek. Jeżeli nikt nie poprawi jego błędów, to będą się one utrwalać i dziecko nie nauczy się czytać poprawnie. W czasie czytania ( we dwoje i pod kontrolą ) dziecko powinno posługiwać się wskazówką. Dziecko przesuwa tę wskazówkę pod wierszem tekstu w sposób ciągły, prowadzi oczy dziecka, reguluje tempo i kierunek gałki ocznej.
3. Można organizować czytanie sposobem kombinowanym. Dziecko czyta najpierw głośno pod kontrolą dorosłego, np. przez 10 min. a kiedy widzimy, że już się zaczyna męczyć polecamy, aby pozostałą część przeczytało po cichu. Następnie opowiada treść przeczytaną. Pamiętajmy o tym, że zawsze , po każdym czytaniu, dziecko ma opowiedzieć to, co przeczytało.
Czytanie metodą sylabową
Czytając z dzieckiem zaznaczamy każdą sylabę łukiem bądź wystukujemy sylaby. Drugą formą czytania jest czytanie w duecie: będzie to czytanie naprzemienne, sukcesywnie utrudniane. Rozpoczynamy od czytania sylabami ( zawsze zaczyna osoba prowadząca) i utrudniamy czytanie jak w poprzednim ćwiczeniu ( wystukując sylaby).
Tempo czytania jest bardzo ważne !
Pracę nad tempem czytania warto uczynić ważnym celem  nauki.
Trening to systematyczne ćwiczenia mające na celu uzyskanie maksymalnej sprawności Jeżeli chcemy, by dziecko poćwiczyło technikę czytania na znanym mu tekście wystarczy powiedzieć:  „ Potrenuj tempo czytania” zamiast  „Musisz pięknie czytać” i zmierzyć ile to zajmie czasu. Po krótkim treningu niech dziecko znów przeczyta czytankę , mierzcie czas, a okaże się , że ta czynność trwała o wiele krócej. ZAPISZCIE , O ILE SKRÓCIŁ SIĘ CZAS CZYTANIA. TAKIE ZAPISKI  TO TAKŻE POKUSA „ BICIA WŁASNYCH REKORDÓW”

KOLEJNYM SPOSOBEM NA POMIAR REZULTATÓW TRENINGU CZYTANIA BĘDZIE SYSTEMATYCZNE MIERZENIE LICZBY PRZECZYTANYCH WYRAZÓW W CIĄGU 1 MINUTY. Liczą się poprawnie przeczytane wyrazy.
DZIECKO POWINNO CZYTAĆ CODZIENNIE!
POWODZENIA!



 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego